Udbud, hvordan byder jeg?
Hvordan bærer jeg mig ad, hvis jeg vil afgive et tilbud på en entreprise, der er i offentligt eller privat udbud?
Når du konstaterer, at en opgave er i udbud, så rekvirer materialet og gå i gang med at svare på spørgsmålene i god tid! Du kan meget vel have behov for at stille spørgsmål til, hvad der menes med nogle af tingene i udbudsmaterialet, og det er derfor rigtig vigtigt at komme i gang i god tid. Der kan også være krav om, at visse dokumenter, som måske tager lidt tid at indhente, skal afleveres sammen med dit tilbud.
Rigtig mange tilbud bliver afvist allerede fordi de ikke opfylder formkravene. De typiske fejl er:
- tilbuddet afleveres lidt for sent (kom altid til tiden)
- man vedlægger sine egne betalingsbetingelser, selvom der i udbudsmaterialet er henvist til andre betingelser (dit tilbud bliver herved ikke i overensstemmelse med udbuddet)
- nogle af spørgsmålene er tåbelige eller indlysende og bliver derfor ikke besvaret (brug en linie på at besvare selv de dumme spørgsmål)
- der bliver efterspurgt procedurer, politikker eller lign., som man ikke har (få dem lavet)
- man har glemt at få bestilt serviceattest i god tid, og den kan derfor ikke vedlægges (skal bestilles i god tid – og vælg den rigtige hos Erhvervsstyrelsen)
- man kommer med alternative løsninger, selvom man ikke er bedt om det (tilbuddet bliver således ikke i overensstemmelse med udbuddet)
Nogle af fejlene kan efter omstændighederne ”tilgives”, men der gælder skrappe regler i Tilbudsloven og i reglerne om EU-udbud.