Lov om forretningshemmeligheder - Markedsføringloven - hvad må man?
Hvad må man skrive i sine annoncer? Må man "pynte" på beskrivelsen?
Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser elle undlade væsentlige informationer, såfremt dette er med henblik på at "snyde" dig til at købe produktet eller tjenesteydelsen.
Vildledning er mange ting. Det er bl.a. annoncer for et særligt produkt, som forhandleren slet ikke har i butikken eller kun har ganske få af uden at angive dette i annnoncen med den følge, at produktet ikke findes i forretningen, når du kommer.
Vildledning er også, når et produkt tillægges egenskaber, som det ikke har. Man må gerne anprise sine varer, da dette jo er for at få varen solgt, men anprisningerne må ikke være usande.
Man må heller ikke give urigtige oplysninger om priser, herunder måden prisen beregnes på eller en særlig prismæssig fordel, såsom førpriser, rabatter, tilbud m.v.
En reklame må ikke skabe et forkert indtryk hos de folk, der ser reklamen, ligesom reklamen skal fremsættes i en korrekt sammenhæng. Et udsagn kan godt være sandt, men den sammenhæng, hvori udsagnet fremsættes bevirker, at det bliver vildledende.